Passer au contenu

/ Department of Psychology

Je donne

Rechercher

Geneviève Mageau

Vcard

Professeure titulaire

Faculté des arts et des sciences - Département de psychologie

Marie-Victorin office F309-6

g.mageau@umontreal.ca

514 343-2460

Télécopieur : 514 343-2285

Baccalauréat
1998 , Psychologie , Université d'Ottawa (Canada)

Doctorat
2003 , Psychologie , Université du Québec à Montréal (Canada)

Post-doctorat
2004 , Psychologie , Université McGill (Canada)

Affiliations

Areas of Expertise

My current research focuses on the definition, the determinants and the outcomes of autonomy support (Grolnick & Ryan, 1989; Mageau & Vallerand, 2003) in hierarchical relationships in general, and in parent-child interactions in particular.

  • To be autonomy supportive is to consider another (e.g., a child) as a separate individual who has unique needs and feelings and who deserves respect and self-determination (Deci & Ryan, 1985, 2000). 
  • Autonomy support has often been operationalized using the following behaviors: (1) to acknowledge the other’s feelings, (2) to give a rational for rules and demands, and (3) to provide choice and opportunities for initiative taking (Grolnick, Frodi, & Bridges, 1984; Koestner, Ryan, Bernieri, & Holt, 1984).

I am also interested in looking at the other key interpersonal dimensions (i.e., involvement and structure) and how they combine with autonomy support to foster optimal functionning.

Finally, I am co-leader of the How to Project, whose goal is to evaluate the effects of the parenting program called "How to talk so kids will listen & how to listen so kids will talk". This program teaches parents how to offer a clear and consistent structure to their children, while supporting their autonomy and maintaining a warm interpersonal relationship.

Student supervision Expand all Collapse all

Régulation de l'intimité au sein des relations conjugales : vers des stratégies plus optimales Thèses et mémoires dirigés / 2018 - 2018
Graduate : Allen, Marie-Pier
Cycle : Doctoral
Grade : Ph. D.
Prédire la déviance au travail : les rôles de l’autonomie et du leadership transformationnel Thèses et mémoires dirigés / 2017 - 2017
Graduate : Bureau, Julien
Cycle : Doctoral
Grade : Ph. D.
Vers une meilleure compréhension de la rétroaction orientée vers le changement : observation objective, variations quotidiennes et déterminants en contexte sportif Thèses et mémoires dirigés / 2015 - 2015
Graduate : Carpentier, Joëlle
Cycle : Doctoral
Grade : Ph. D.
Les relations mères-enfants lorsqu'un enfant enfreint une règle : étude de l'impact des stratégies visant à renforcer les règles et du climat interpersonnel Thèses et mémoires dirigés / 2015 - 2015
Graduate : Lessard, Joannie
Cycle : Doctoral
Grade : Ph. D.
Le soutien parental à l’autonomie et l’honnêteté : le rôle médiateur de l’intériorisation de la valeur de l’honnêteté et de l’analyse coûts/bénéfices Thèses et mémoires dirigés / 2013 - 2013
Graduate : Bureau, Julien S.
Cycle : Master's
Grade : M. Sc.
Favoriser la santé psychologique des professionnels de la santé en début de carrière : l'importance du soutien à l'autonomie, de la concordance des tâches et de la conscience de soi Thèses et mémoires dirigés / 2011 - 2011
Graduate : Moreau, Elise
Cycle : Doctoral
Grade : Ph. D.
La rétroaction négative optimale en sport : étude de l’impact relatif de la quantité et de la qualité Thèses et mémoires dirigés / 2011 - 2011
Graduate : Carpentier, Joëlle
Cycle : Master's
Grade : M. Sc.
Toward a broader approach to the study of infant attachment : links between maternal autonomy-support, attachment state of mind, maternal sensitivity, and infant security of attachment Thèses et mémoires dirigés / 2010 - 2010
Graduate : Whipple, Natasha
Cycle : Doctoral
Grade : Ph. D.

Research projects Expand all Collapse all

Groupe de recherche sur l'inadaptation psychosociale chez l'enfant (GRIP). ( GRIPSYENF ) Projet de recherche au Canada / 2020 - 2028

Lead researcher : Sylvana Côté
Co-researchers : Mireille Joussemet , Frank Vitaro , Geneviève Gariépy , Geneviève Mageau , René Carbonneau , Julie C. Laurin , Sophie Parent , Isabelle Ouellet-Morin , Jean Séguin , Jacques-Yves Montplaisir , Nathalie Fontaine , Anne Monique Nuyt , Nicholas Chadi , Sarah Lippé , Miriam Beauchamp , Richard Ernest Tremblay , Natalie Castellanos Ryan , Thuy Mai Luu , Linda Booij , Patricia Conrod , Julien Bureau , Michel Boivin , Simon Larose , Gina Muckle , Frédéric Guay , Ginette Dionne , Stéphane Duchesne , Catherine Ratelle , Célia Matte-Gagné , André Plamondon , Marco Leyton , Gustavo Turecki , Melanie Dirks , Rose Marie Mara Brendgen , Jean-Philippe Gouin , France Capuano , Anne-Sophie Denault , Caroline Temcheff , François Poulin , Catherine Haeck , Sébastien Normand , Marie-Claude Salvas , Marie-Claude Geoffroy , Evelyne Touchette , Catherine Herba , David Litalien , Tina Montreuil , Kieran John O'Donnell , David D. Vachon , Anna Elizabeth Fago Weinberg
Funding sources: FRQSC/Fonds de recherche du Québec - Société et culture (FQRSC)
Grant programs: PV129894-(RG) Programme Regroupements stratégiques

Parenting dimensions' influence on the psychosocial adaptation of preschoolers with language deficits Projet de recherche au Canada / 2019 - 2023

Lead researcher : Marie-Julie Béliveau
Co-researchers : Geneviève Mageau , Natacha Trudeau , Bruno Gauthier
Funding sources: CRSH/Conseil de recherches en sciences humaines du Canada
Grant programs: PV153480-Subventions de développement Savoir

Optimisation de l'adaptation lors de principales transitions de vie Projet de recherche au Canada / 2016 - 2021

Lead researcher : Richard Koestner
Co-researchers : Geneviève Mageau
Funding sources: FRQSC/Fonds de recherche du Québec - Société et culture (FQRSC)
Grant programs: PVXXXXXX-(SE) Programme Soutien aux équipes de recherche - Stade de développement : Fonctionnement

PROMOTING CHILDREN'S MENTAL HEALTH : THE EFFECTS OF A PARENTING PROGRAM Projet de recherche au Canada / 2013 - 2021

Lead researcher : Mireille Joussemet
Co-researchers : Frank Vitaro , Geneviève Mageau , Sarah Dufour , Richard Koestner
Funding sources: IRSC/Instituts de recherche en santé du Canada
Grant programs: PVXX5647-Subvention de fonctionnement incluant les subventions de fonctionnement programmatiques

OPTIMISATION DE L'ADAPTATION PSYCHOSOCIALE EN MILIEU CLINIQUE, FAMILIAL ET DE TRAVAIL Projet de recherche au Canada / 2012 - 2017

Lead researcher : Debbie S Moskowitz , Richard Koestner , David C Zuroff , Marylène Gagné , Nathalie Houlfort
Co-researchers : Mireille Joussemet , Geneviève Mageau
Funding sources: FRQSC/Fonds de recherche du Québec - Société et culture (FQRSC)
Grant programs: PVXXXXXX-(SE) Programme Soutien aux équipes de recherche - Stade de développement : Renouvellement

OPTIMISATION DE L'ADAPTATION PSYCHOSOCIALE EN MILIEU CLINIQUE, FAMILIAL ET DE TRAVAIL Projet de recherche au Canada / 2012 - 2017

Lead researcher : Debbie S Moskowitz , Richard Koestner , David C Zuroff , Marylène Gagné , Nathalie Houlfort
Co-researchers : Mireille Joussemet , Geneviève Mageau
Funding sources: FRQSC/Fonds de recherche du Québec - Société et culture (FQRSC)
Grant programs: PVXXXXXX-(SE) Programme Soutien aux équipes de recherche - Stade de développement : Renouvellement

IMMIGRATION : L'ADAPTATION DES GROUPES MAJORITAIRES FACE AUX POLITIQUES D'INTÉGRATION EN France ET AU QUÉBEC Projet de recherche au Canada / 2011 - 2016

Lead researcher : Roxane de la Sablonnière
Co-researchers : Geneviève Mageau , Donald M Taylor , Serge Guimond , Michael Dambrun , Armelle Nugier
Funding sources: FRQSC/Fonds de recherche du Québec - Société et culture (FQRSC)
Grant programs: PVXXXXXX-(QF) Appui à des collaborations inter-Agences FQRSC-ANR

ON THE DETERMINANTS OF PARENTAL AUTONOMY SUPPORT: THE ROLE OF PERCEIVED THREAT AND PARENTAL GOALS Projet de recherche au Canada / 2009 - 2012

Lead researcher : Geneviève Mageau

Publications Expand all Collapse all

Profil Google Scholar: scholar.google.ca/citations

 Mageau, G. A., Sherman, A., Grusec, J. E., Koestner, R., & Bureau, J. S. (sous presse). Different ways of knowing a child and their relations to mother-reported autonomy supportSocial Development.

Mageau, G. A., Bureau, J. S., Ranger, F., Allen, M.-P., &  Soenens, B. (2016). Parental achievement goals as determinants of autonomy-supportive and controlling parenting. Journal of Child and Family Studies, 25, 1702-1711.

Carpentier, J., & Mageau, G. A. (2016). Predicting sport experience during training: The role of change-oriented feedback in athletes’ motivation, self-confidence and needs satisfaction fluctuations. Journal of Sport & Exercise Psychology, 38, 45-58.

Jungert, T., Landry, R., Joussemet, M., Mageau, G. A., Gingras, I., & Koestner, R. (2015). Autonomous and controlled motivation for parenting: Associations with parent and child outcomes. Journal of Child and Family Studies, 24, 1932-1942.

Mageau, G. A., Ranger, F., Joussemet, M., Koestner, R., Moreau, E., & Forest, J. (2015). Validation of the Perceived Parental Autonomy Support Scale (P-PASS). Canadian Journal of Behavioural Science, 47, 251-262.

Soenens, B., Wuyts, D., Vansteenkiste, M., & Mageau, G. A., & Brenning, K. (2015). Raising Trophy Kids: The role of mothers’ contingent self-esteem in maternal promotion of extrinsic goals. Journal of Adolescence, 42, 40-49.

Bureau, J. & Mageau, G. A. (2014). Parental autonomy support and honesty: The mediating role of identification with the honesty value and perceived costs and benefits of honesty. Journal of Adolescence, 37, 225-236.

Carpentier, J., & Mageau, G. A. (2014). The role of coaches’ passion and athletes’ motivation in the prediction of change-oriented feedback quality and quantity. Psychology of Sport and Exercise, 15,326-335.

Joussemet, M., Mageau, G. A., & Koestner, R. (2014). Promoting optimal parenting and children's mental health: A preliminary evaluation of the How-to Parenting Program. Journal of Child and Family Studies, 23, 949-964.

Taylor, G., Jungert, T., Mageau, G. A., Schattke, K., Dedic, H., Rosenfield, S., & Koestner, R. (2014). A self-determination theory approach to predicting school achievement over time: The unique role of intrinsic motivation. Contemporary Educational Psychology, 39, 342-358.

Verner-Filion J., Vallerand, R. J., Donahue, E. G., Moreau, E., Martin, A., & Mageau, G. A., (2014). Passion, coping, and anxiety in sport: The interplay between key motivational and self-regulatory processes. International Journal of Sport Psychology, 45, 516-537.

Carpentier, J., & Mageau, G. A. (2013). When change-oriented feedback enhances motivation, well-being and performance : A look at autonomy-supportive feedback in sport. Psychology of Sport and Exercise, 14, 423-435.

Moreau, E., & Mageau, G. A. (2013). Conséquences et corrélats associés au soutien à l'autonomie dans divers domaines de vie. Psychologie française, 58, 195-227.

Ratelle, C. F., Carbonneau, N., Vallerand, R. J., Mageau, G. A. (2013). Passion in the romantic sphere: A look at relational outcomes. Motivation and Emotion, 37, 106-120.

Savard, A., Joussemet, M., Pelletier, J. E., & Mageau, G. A. (2013). The benefits of autonomy support for adolescents with severe emotional and behavioral problems. Motivation and Emotion, 37, 688-700.

Bureau, J., Mageau, G. A., Vallerand, R. J., Rousseau, F. L., Otis, J. (2012). Self-Determination: A Buffer Against Suicidal Ideation. Suicide and Life-Threatening Behavior, 42, 377-393.

Carpentier, J., Mageau, G. A., Vallerand, R. J. (2012). Ruminative thoughts and flow as mediators of the relationship between passion and positive affect. Journal of Happiness Studies, 13,501-518.

Forest, J., Mageau, G. A., Crevier-Braud, L., Dubreuil, P., Bergeron, E., Lavigne, G. L. (2012).Harmonious passion as an explanation of the relation between signature strengths’ use and well-being at work: Test of an intervention program. Human Relations, 65, 1233-1252.

Moreau, E., Mageau, G. A. (2012). The importance of perceived autonomy support for the psychological health and work satisfaction of health professionals: Not only supervisors count, colleagues too! Motivation and Emotion, 36, 268-286.

Forest, J., Mageau, G. A., Sarrazin, C., Morin, E. M. (2011). Work is my passion”: The different affective, behavioral, and cognitive consequences of harmonious and obsessive passion towards work. Canadian Journal of Administrative Sciences, 28, 17-30.

Mageau, G. A., Carpentier, J., & Vallerand, R. J. (2011). The Role of Self-Esteem Contingencies in the Distinction between Obsessive and Harmonious Passion. European Journal of Social Psychology, 41, 720-729.

Whipple, N., Bernier A., Mageau, G. A. (2011). A dimensional approach to maternal attachment state of mind: Relations to maternal sensitivity and maternal autonomy-support.Developmental Psychology, 47, 396-403.

Whipple, N., Bernier A., Mageau, G. A. (2011). Broadening the study of infant security of attachment: Maternal autonomy-support in the context of infant exploration. Social Development, 20, 17-32.

Mageau, G. A., Vallerand, R. J., Charest, J., Salvy, S.-J., Lacaille, N., Bouffard, T. Koestner, R., (2009). On the development of harmonious and obsessive passion: The role of autonomy support, activity valuation, and identity processes. Journal of Personality, 77, 601-645.

Milyavskaya, M., Gingras, I., Mageau, G. A., Koestner, R., Gagnon, H., Fang, J., Boiché, J. (2009).  Balance across contexts: Importance of Balanced Need Satisfaction Across Various Life Domains. Personality and Social Psychology Bulletin, 35, 1031-1045.

Whipple, N., Bernier A., & Mageau, G. A. (2009). Attending to the exploration side of infant attachment: Contributions from self-determination theory. Canadian Psychology, 50, 219-229.

Downie, M., Mageau, G. A., Koestner, R. (2008). What makes for a pleasant social interaction?  The motivational dynamics of interpersonal relations. Journal of Social Psychology, 148,523-534.

Forest, J., Mageau, G.A. (2008). Les différents types de motivation au travail selon la théorie de l'autodétermination: définitions, conséquences et antécédents. Psychologie Québec, 25, 33-36.

Landry, R., Whipple, N., Mageau, G., Joussemet, M., Koestner, R., Didio, L., Gingras, I., Bernier, A., Haga, S. M. (2008). Trust in Organismic Development, Autonomy Support, and Adaptation Among Mothers and their Children:  A Self-Determination Theory Approach to Parenting.Motivation and Emotion, 32, 173-188.

Trottier, C., Mageau, G.A., Trudel, P., & Halliwell, W. R. (2008). Validation canadienne-française du Life orientation test-revised. Revue canadienne des sciences du comportement, 40, 238-243.

Vallerand, R. J., Mageau, G. A., Elliot, A. J., Dumais, A., Demers, M.-A., & Rousseau, F. (2008).Passion and performance attainment in sport. Psychology of Sport and Exercise, 9, 373-392.

Mageau, G. A., Vallerand, R. J. (2007).The moderating effect of obsessive passion on the relationship between activity engagement and positive affect. Motivation and Emotion, 31,312-321.

Vallerand, R.J., Salvy, S.-J., Mageau, G.A., Elliot, A.J., Denis, P., Blanchard, C., & Grouzet, F. (2007). On the role of passion in performance. Journal of Personality, 75, 505-534.

Media

News

Browse this profile on: