Mireille Joussemet
- Professeure titulaire
-
Faculté des arts et des sciences - Département de psychologie
Marie-Victorin office C361
Affiliations
- Codirectrice – Laboratoires de recherche sur le soutien à l'autodétermination
- Membre – GRIP — Groupe de recherche sur l’inadaptation psychosociale chez l’enfant
- Membre – CIRCA — Centre interdisciplinaire de recherche sur le cerveau et l'apprentissage
Education Programs
- Literature and Languages
- Literature and Languages
- Social Sciences and Social Action
- Arts and Music Literature and Languages Fundamental and Applied Sciences Social Sciences
- Social Sciences Social Sciences and Social Action
- Social Sciences Social Sciences and Social Action
- Social Sciences Social Sciences and Social Action
- Social Sciences Social Sciences and Social Action
- Social Sciences and Social Action
- Social Sciences
- Social Sciences
- Social Sciences Social Sciences and Social Action
- Social Sciences Social Sciences and Social Action
- Health Sciences
- Health Sciences Life Sciences
- Health Sciences Life Sciences
Courses
- PSY1095 Développement de l'enfant
Areas of Expertise
- Child development
- Clinical psychology
- Motivation
- Parenting practices
- Preventing psychosocial problems
- Promoting motivation and well-being
- Socialization
- Support for self-determination
- Self-determination theory
My research lies at the crossroads of social psychology and developmental psychology, and is based on the theory of self-determination (Deci & Ryan; 1980, 2000, 2010), which postulates that human beings have three essential psychological needs: competence, relatedness and autonomy. My research activities concern children’s need for autonomy and their development.
Student supervision Expand all Collapse all
Research projects Expand all Collapse all
Improving vulnerable preschoolers’ mental health: A superiority trial assessing the How-to Parenting Program Projet de recherche au Canada / 2022 - 2030
Groupe de recherche sur l'inadaptation psychosociale chez l'enfant (GRIP). ( GRIPSYENF ) Projet de recherche au Canada / 2020 - 2028
Promouvoir le développement socio-émotif des tout-petits: effets d'un atelier pour parents Projet de recherche au Canada / 2021 - 2023
L'atelier Nos Enfants et le développement socio-affectif d'enfants d'âge préscolaire: une étude pilote. Projet de recherche au Canada / 2020 - 2022
COVID-19: Preserving young children's socio-emotional development and well-being by supporting parenting quality Projet de recherche au Canada / 2020 - 2022
Optimisation de l'adaptation lors de principales transitions de vie Projet de recherche au Canada / 2016 - 2021
GROUPE DE RECHERCHE SUR L'INADAPTATION PSYCHOSOCIALE CHEZ L'ENFANT (GRIP) Projet de recherche au Canada / 2014 - 2021
Promoting children's mental health: the effects of a parenting program Projet de recherche au Canada / 2013 - 2021
OPTIMISATION DE L'ADAPTATION PSYCHOSOCIALE EN MILIEU CLINIQUE, FAMILIAL ET DE TRAVAIL Projet de recherche au Canada / 2012 - 2017
OPTIMISATION DE L'ADAPTATION PSYCHOSOCIALE EN MILIEU CLINIQUE, FAMILIAL ET DE TRAVAIL Projet de recherche au Canada / 2012 - 2017
GROUPE DE RECHERCHE SUR L'INADAPTATION PSYCHOSOCIALE CHEZ L'ENFANT (GRIP) Projet de recherche au Canada / 2008 - 2015
LE CONTRÔLE PSYCHOLOGIQUE ET L'ANXIÉTÉ CHEZ LES ENFANTS Projet de recherche au Canada / 2011 - 2013
PETITES SUBVENTIONS 2011-2012 - LE CONTRÔLE PSYCHOLOGIQUE ET L'ANXIETE CHEZ LES ENFANTS Projet de recherche au Canada / 2011 - 2013
LE PARENTAGE ET LE SOUTIEN DE L'AUTONOMIE AU QUOTIDIEN - UNE ÉTUDE PRÉLIMINAIRE Projet de recherche au Canada / 2009 - 2009
Publications Expand all Collapse all
Étude portant sur le contrôle psychologique :
Joussemet, M., Vitaro, F., Barker, E. D., Côté, S., Nagin, D. S., Zoccolillo, M., et Tremblay, R. E. (2008). Controlling parenting and chronic physical aggression during elementary school. Child Development, 79, 411-425. doi:10.1111/j.1467-8624.2007.01133.x
onlinelibrary.wiley.com/doi/full/10.1111/j.1467-8624.2007.01133.x
Études portant sur le soutien de l’autodétermination :
Joussemet, M., Landry, R., et Koestner, R. (2008). A self-determination theory perspective on parenting. Canadian Psychology/Psychologie canadienne, 49(3), 194-200. doi:http://dx.doi.org/10.1037/a0012754
selfdeterminationtheory.org/SDT/documents/2008_JoussemetLandryKoestner_CanPsych.pdf
Joussemet, M., Mageau, G. A., Larose, M.-P., Briand, M., Vitaro, F. (2018). How to talk so kids will listen and listen so kids will talk: a randomized controlled trial evaluating the efficacy of the how-to parenting program on children’s mental health compared to a wait-list control group. BMC Pediatrics, 18(1), 257. doi:10.1186/s12887-018-1227-3
bmcpediatr.biomedcentral.com/articles/10.1186/s12887-018-1227-3
Joussemet, M., Mageau, G. A., et Koestner, R. (2014). Promoting optimal parenting and children’s mental health: A preliminary evaluation of the how-to parenting program. Journal of Child and Family Studies, 23(6), 949-964. doi:10.1007/s10826-013-9751-0
link.springer.com/article/10.1007/s10826-013-9751-0
Joussemet, M., Koestner, R., Lekes, N., et Landry, R. (2005). A longitudinal study of the relationship of maternal autonomy support to children's adjustment and achievement in school. Journal of Personality, 73(5), 1215-1235. doi:http://dx.doi.org/10.1111/j.1467-6494.2005.00347.x
onlinelibrary.wiley.com/doi/full/10.1111/j.1467-6494.2005.00347.x
Joussemet, M., Koestner, R., Lekes, N., et Houlfort, N. (2004). Introducing uninteresting tasks to children: A comparison of the effects of rewards and autonomy support. Journal of Personality, 72(1), 139-166. doi:http://dx.doi.org/10.1111/j.0022-3506.2004.00259.x
onlinelibrary.wiley.com/doi/full/10.1111/j.0022-3506.2004.00259.x
Mageau, G. A., Ranger, F., Joussemet, M., Koestner, R., Moreau, E., et Forest, J. (2015). Validation of the Perceived Parental Autonomy Support Scale (P-PASS). Canadian Journal of Behavioural Science / Revue canadienne des sciences du comportement, 47(3), 251-262. doi:10.1037/a0039325
search.proquest.com/docview/1697223802
Landry, R., Whipple, N., Mageau, G., Joussemet, M., Koestner, R., DiDio, L., . . . Haga, S. M. (2008). Trust in organismic development, autonomy support, and adaptation among mothers and their children. Motivation and Emotion, 32(3), 173-188. doi:http://dx.doi.org/10.1007/s11031-008-9092-2
link.springer.com/article/10.1007/s11031-008-9092-2
Publications issues des travaux de recherche d'étudiants du labo
Thèse Honor
Jessie-Ann Armour
onlinelibrary.wiley.com/doi/pdf/10.1002/icd.2062
D.Psy
Marilena Côté-Lecaldare
www.tandfonline.com/doi/abs/10.1080/10409289.2016.1148482
Ph.D. R/I
Audrey Savard
link.springer.com/article/10.1007/s11031-013-9351-8
Julie Laurin
link.springer.com/article/10.1007/s11031-017-9627-5
link.springer.com/article/10.1007/s10826-015-0131-9
Julie Emond Pelletier
www.revuedepsychoeducation.org/sommaires/sommaire_43.html
onlinelibrary.wiley.com/doi/abs/10.1111/jar.12274
Effie Andreadakis
News
Browse this profile on: