Christian Dagenais
- Professeur titulaire
-
Faculté des arts et des sciences - Département de psychologie
Marie-Victorin office C346
Travail 1 : 514 393-8772
Web : ResearchGate
Doctorat
2000
, Psychologie , UQAM (Canada)
Areas of Expertise
- Concept mapping
- Implementation of evidence-based programs
- Psychosocial prevention
- Knowledge transfer
- Program evaluation
My current research concerns three themes:
- Evaluating the needs of intervention staff and managers in the psychosocial field in terms of new knowledge
- Evaluating different knowledge transfer strategies (training, mentoring, communities of practice, etc.)
- Identifying conditions that encourage greater use of psychosocial research findings
Responsabilities and outreach Expand all Collapse all
Student supervision Expand all Collapse all
Cycle : Doctoral
Grade : Ph. D.
Cycle : Doctoral
Grade : Ph. D.
Cycle : Doctoral
Grade : D. Psy.
Cycle : Doctoral
Grade : Ph. D.
Cycle : Master's
Grade : M. Sc.
Research projects Expand all Collapse all
Recherche sur le transfert et la mobilisation des connaissances dans le domaine social : études des stratégies, des processus et des effets Projet de recherche au Canada / 2022 - 2027
Unité de liaison pour la recherche internationale sur le conseil scientifique Projet de recherche au Canada / 2024 - 2026
Préimplantation et implantation d’un programme de prévention de l’agression sexuelle pour les étudiantes en milieu universitaire : Les milieux sont-ils prêts et le programme est-il efficace lorsque plusieurs facteurs de risque sont présents? Projet de recherche au Canada / 2019 - 2026
Sustainable, healthy cities: a cluster randomized controlled trial for Aedes control in Brazil Projet de recherche au Canada / 2018 - 2026
La réduction des méfaits auprès des jeunes en difficulté Projet de recherche au Canada / 2022 - 2025
Enseignement à distance et distancié au primaire : cocréation et mise en œuvre de pratiques pédagogiques innovantes et efficaces pour des apprentissages durables Projet de recherche au Canada / 2021 - 2024
A multi-country comparison of COVID-19 response: Planning, implementation, and health system resilience Projet de recherche au Canada / 2020 - 2024
Enseignement à distance et distancié au primaire : cocréation et mise en œuvre de pratiques pédagogiques innovantes et efficaces pour des apprentissages durables Projet de recherche au Canada / 2021 - 2023
Recherche sur le transfert des connaissances dans le domaine social : études des stratégies, des processus et des effets Projet de recherche au Canada / 2018 - 2023
Inventory of Models and Practice in Community Focused and Interdisciplinary Social Sciences and Humanities Research Projet de recherche au Canada / 2021 - 2022
Combattre la douleur procédurale en oncologie pédiatrique à l'aide de stratégies de communication : une étude pilote de la formation Rel@x Projet de recherche au Canada / 2020 - 2022
Déploiement d'un programme exemplaire pour contrer la dépression dans les écoles secondaires de la commission scolaire de la Pointe-de-l'île Projet de recherche au Canada / 2019 - 2022
A multi-country comparison of COVID-19 response: Planning, implementation, and health system resilience Projet de recherche à l’international / 2020 - 2021
Implantation et efficacité d’un programme de prévention de l’agression sexuelle pour les étudiantes en milieu universitaire : Les milieux sont-ils prêts et le programme est-il efficace lorsque plusieurs facteurs de risque sont présents? Projet de recherche au Canada / 2018 - 2021
Comment développer des guide de pratique en sciences sociales ?: Proposition d?une méthode et étude exploratoire avec groupes focus et enquête Delphi Projet de recherche au Canada / 2016 - 2019
La vidéo comme outil d'application des connaissances sur la dengue au Burkina Faso Projet de recherche au Canada / 2016 - 2019
DEVELOPPER UNE INNOVATION CLINIQUE EN ONCOLOGIE : POUR UN MEILLEUR CONTINUUM DE SOINS ET DE SERVICES POUR LES PATIENTS ATTEINTS DE CANCER Projet de recherche au Canada / 2013 - 2019
DEVELOPPER UNE INNOVATION CLINIQUE EN ONCOLOGIE: POUR UN MEILLEUR CONTINUUM DE SOINS ET DE SERVICES POUR LES PATIENTS ATTEINTS DE CANCER Projet de recherche au Canada / 2013 - 2018
RECHERCHES ET INTERVENTIONS COMMUNAUTAIRES POUR L'EQUITE EN SANTE AU BURKINA FASO Projet de recherche au Canada / 2011 - 2018
Urban Health: Scoping Reviews and research gap analysis on urban health interventions for the prevention and control of vector-borne and other infectious diseases of poverty Projet de recherche au Canada / 2016 - 2017
Les conditions et stratégies gagnantes du maintien en emploi des préposées aux bénéficiaires expérimentées dans les ressources d'hébergement domiciliaires et institutionnelles priv Projet de recherche au Canada / 2014 - 2017
TRANSFERT DES CONNAISSANCES ISSUES DE LA RECHERCHE DANS LE DOMAINE SOCIAL : RECHERCHE SUR LES STATÉGIES, LES PROCESSUS ET LES EFFETS. Projet de recherche au Canada / 2012 - 2017
Portrait de l'utilisation des connaissances issues de la recherche par les psychoéducateurs en exercice Projet de recherche au Canada / 2015 - 2016
DEVELOPPER UNE INNOVATION CLINIQUE EN ONCOLOGIE : POUR UN MEILLEUR CONTINUUM DE SOINS ET DE SERVICES POUR LES PATIENTS ATTEINTS DE CANCER Projet de recherche au Canada / 2013 - 2016
Développer une innovation clinique en oncologie: pour un meilleur continuum de soins et de services pour les patients atteints de cancer Projet de recherche au Canada / 2013 - 2016
ETUDE DE FAISABILITE D'UNE EVALUATION DE LA STRATEGIE DE TRANSFERT DES CONNAISSANCES UTILISEE PAR L'IRSST DANS LE CADRE DE LA PROGRAMMATION DE RECHERCHE POUR AMELIORER LA PREVENTION DE LA SANTE ET DE LA SECURITE DES PREPOSES DES CENTRES D'APPELS D' Projet de recherche au Canada / 2014 - 2015
Recherches et interventions communautaires pour l'équité en santé au Burkina Faso Projet de recherche à l’international / 2011 - 2015
FAVORISER DES POLITIQUES FONDEES SUR LA RECHERCHE POUR AMELIORER L'ACCES AUX SOINS AU BURKINA FASO Projet de recherche au Canada / 2011 - 2014
FAVORISER DES POLITIQUES FONDEES SUR LA RECHERCHE POUR AMELIORER L'ACCES AUX SOINS AU BURKINA FASO Projet de recherche au Canada / 2010 - 2010
LA RECHERCHE SUR L'APPLICATION DES CONNAISSANCES PAR LES INTERVENANTS ET LES DÉCIDEURS EN SANTÉ PUBLIQUE: UN SCOPING STUDY Projet de recherche au Canada / 2009 - 2009
Publications Expand all Collapse all
Dagenais, C., Mc Sween-Cadieux, E., Somé P.-A. et Ridde, V. (2024). Programme de courtage de connaissances au Burkina Faso (Afrique de l’Ouest) : réflexions issues de notre expérience. Evaluation Matters, 3, 30-39. https://idev.afdb.org/sites/default/files/documents/files/Article%203_FR.pdf
Haddad, R., Dagenais, C., Huynh, C., & Fallu, J. S. (2024). Facilitators of and barriers to healthcare providers’ adoption of harm reduction in cannabis use: a scoping review protocol. BMJ open, 14(4), e078427. https://doi.org/10.1136/bmjopen-2023-078427
Hong, Q.N., McSween-Cadieux, E., Guillette, M., Manceau, L.M., Li, J.J., Granikov, V., Pomey, M.P., Gagnon, M.P., Ziam, S., Dagenais, C., Dagenais, P., Lesage, A., Poder, T.G., Drapeau, M., Ridde, V., Lane, J. (2024). [Prépublication] Addressing evidence needs during health crises in the province of Quebec (Canada): a proposed action plan for rapid evidence synthesis. Research Square. https://doi.org/10.21203/rs.3.rs-4196773/v1
Villemin, R., Dagenais, C., Ridde, V. (2024) Evaluative study of a MOOC on knowledge translation in five French-speaking countries. PLoS ONE 19(4): e0299923. https://doi.org/10.1371/journal.pone.0299923
Dagenais, C., Hot, A., Bekelynck, A., Villemin, R., Mc Sween-Cadieux, E., Ridde, V. (2024) MOOC-based blended learning for knowledge translation capacity-building: A qualitative evaluative study. PLoS ONE 19(2): e0297781. https://doi.org/10.1371/journal.pone.0297781
Ziam, S., Lanoue, S., Mc Sween-Cadieux, E., Gervais, M.-J., Lane, J., Gaid, D., Chouinard, L. J., Dagenais, C., Ridde, V., Jean, E., Fleury, F. C., Hong, Q. N., Prigent, O. (2024). A scoping review of theories, models, and frameworks used or proposed to evaluate knowledge mobilization strategies. Health Research Policy & System, 22(8). https://doi.org/10.1186/s12961-023-01090-7
Lane, J., Ziam, S., Therriault, D., Mc.Sween-Cadieux, E., Dagenais, C., Gosselin, P., Smith, J., Houle, A.-A., Drapeau, M., Roy, M., Thibault, I. & St-Pierre Mousset, É. (2023). Processus novateur pour favoriser la pérennisation et la mise à l’échelle de programmes de prévention de l’anxiété à l’école : l’exemple du programme HORS-PISTE. Santé mentale au Québec, 48(2), 67–94. https://doi.org/10.7202/1109834ar
McSween-Cadieux, E., Chabot, C., Dagenais, C., Lane, J., & Dancause, L. (2023). Le transfert de connaissances chez les personnes étudiantes aux cycles supérieurs : des perceptions et pratiques qui témoignent d’un changement de paradigme au Québec ? Revue francophone de recherche sur le transfert et l’utilisation des connaissances, 7(1). https://doi.org/10.18166/tuc.2023.7.1.27
Ziam, S., Lanoue, S., McSween-Cadieux, E., Hong, Q.N., Lane, J., Prigent, O., Dagenais, C., Ridde, V., Jean, E., Gervais, M.-J., et Fleury, F.C. (2023). Validation of a framework for evaluating knowledge mobilization strategies: A Delphi method approach. Proceedings of the 24th European Conference on Knowledge Management, 24(2):1510-1515, DOI: https://doi.org/10.34190/eckm.24.2.1642
Dagenais, C., Kielende, M., Coulibaly, A., Gautier, L., David, P. M., Peiffer-Smadja, N., ... & Ridde, V. (2023). Lessons Learned from Field Experiences on Hospitals’ Resilience to the COVID-19 Pandemic: A Systematic Approach. Health Systems & Reform, 9(2), 2231644. https://doi.org/10.1080/23288604.2023.2231644
Chabrol, F., Traverson, L., Hou, R., Chotard, L., Peiffer-Smadja, N., Lucet, J.-C., Bendjelloul, G., Dagenais, C., Ridde, V. (2023) Échanges interprofessionnels en temps de COVID-19 à l’hôpital Bichat Claude-Bernard : éclairages pour la recherche. Revue Santé Publique, 1(35), 59-64.
Kadio, K., Dagenais, C., Ridde V. (2023) How does explicit knowledge inform policy shaping? The case of Burkina Faso’s national social protection policy. PLoS ONE, 18(4): e0284950. https://doi.org/10.1371/journal.pone.0284950
Dagenais, C., Proulx, M., & Gingras, M. E. (2022). Conditions d’utilisation du référent ÉKIP et de sa plateforme numérique pour favoriser la santé, le bienêtre et la réussite éducative des élèves du Québec. Revue des sciences de l’éducation, 48(3). https://doi.org/10.7202/1100675ar
Dagenais, C., Proulx, M., Hot, A., Mc Sween-Cadieux, E., Villemin, R., de Araujo Oliveira, S.R., Cloos, P., Traverson, L., Zinszer, K, Ridde, V. (2022). How to formulate high quality lessons learned: a rapid review. [Prépublication] SSRN. https://papers.ssrn.com/sol3/papers.cfm?abstract_id=4255090
Fillol, A., Mc Sween-Cadieux, E., Ventelou, B., Larose, M. P., Kamguem, U. B. N., Kadio, K., Dagenais, C., et Ridde, V. (2022). Quand le messager est plus important que le message: étude expérimentale en Afrique francophone sur l’utilisation des connaissances. Revue francophone de recherche sur le transfert et l’utilisation des connaissances, 6(3).
Trépanier, L., Hébert, C., Stamoulos, C., Reyes, A., MacIntosh, H., Beauchamp, S., Larivée, S., Dagenais, C., et Drapeau, M. (2022). The quality of four psychology practice guidelines using the Appraisal of Guidelines for Research and Evaluation (AGREE) II. Journal of Evaluation in Clinical Practice. https://doi.org/10.1111/jep.13699
Fillol, A., McSween-Cadieux, E., Ventelou, B., Larose, M.-B., Boris, U., Kanguem, N., Kadio, K., Dagenais, C. et Ridde, V. (2022). When the messenger is more important than the message: an experimental study of evidence use in francophone Africa. Health Res Policy Sys 20, 57. https://doi.org/10.1186/s12961-022-00854-x
Lane, J., Therriault, D., Lauzier-Jobin, F., Paré-Beauchemin, R., Mc-Sween Cadieux, E., Ziam, S., Dagenais, C., Gosselin, P., Smith, J., Houle, A.-A., Drapeau, M., Roy, M. and Thibault, I., 2022. Innovative process to support the sustainability and scale-up of anxiety prevention programs in schools in Quebec, Canada. International Journal of Integrated Care, 22(S3), p.312.DOI: https://doi.org/10.5334/ijic.ICIC22156
Porfilio-Mathieu, L, Pigeon-Gagné, É, Dagenais, C, Ridde, V. (2022) Prevalence and determinants of mental health among an indigent population in rural Burkina Faso: a cross-sectional study. Journal of Global Health Reports, 6:e2022017. https://doi.org/10.29392/001c.33820
Clech, L., Meister, S., Belloiseau, M., Benmarhnia, T., Bonnet, M., Casseus, A., Cloos, P., Dagenais, C., De Allegri, M., Desgrées du Loû, A., Franceschin, L., Goudet, J.-M., Henrys, D., Mathon, D., Matin, M., Queuille, L., Sarker, M., Paillard Turenne, C., & Ridde, V.. Healthcare system resilience in Bangladesh and Haiti in times of global changes (climate-related events, migration and Covid-19): an interdisciplinary mixed method research protocol. BMC Health Serv Res 22, 340 (2022). https://doi.org/10.1186/s12913-021-07294-3
Dagenais, C., Proulx, M. & Mc Sween-Cadieux, E. (2022). Using digital platforms in schools for prevention and health promotion: a scoping review. Health Behavior and Policy Review, 9(2), 719-737. https://doi.org/10.14485/HBPR.9.2.1
Biau, S, Bonnet, E, Dagenais, C, De Allegri, M, Traoré, Z, Ouedraogo, AW, Sow, A, Dubois-Nguyen, K, Ridde V. (2021). Using Information and Communication Technologies to Engage Citizens in Health System Governance in Burkina Faso: Protocol for Action Research. JMIR Res Protocol,10(11):e28780. doi: 10.2196/28780
Dagenais, C., Proulx, M., et Hot., A. (2021). L’enseignement à distance en temps de pandémie : au-delà des difficultés, une opportunité d’innovation. Revue sur le transfert et l’utilisation des connaissances, 5(1). https://doi.org/10.18166/tuc.2021.5.1.21
Dagenais, C., Hébert, C. & Ridde, V. (2021). Video as an Effective Knowledge Transfer Tool to Increase Awareness Among Health Workers and Better Manage Dengue Fever Cases. Journal of Global Health Reports, 5:e2021100. doi:10.29392/001c.29879
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Dagenais, C. (2021). Research use at the Ministry of Health in Burkina Faso: the decision-makers’ perspective. Implementation Science Communication. 2:22 https://doi.org/10.1186/s43058-021-00126-9
Dagenais, C., Proulx, M., Mc Sween-Cadieux, E., Nikiema, A., Bonnet, E., Ridde, V., & Somé, P.-A. (2021). Collaborative research and knowledge translation on road crashes in Burkina Faso : The police perspective 18 months on. Health Research Policy and Systems, 19(1), 3. https://doi.org/10.1186/s12961-020-00654-1
Lafortune, S., Laplante, D. P., Elgbeili, G., Li, X., Lebel, S., Dagenais, C., & King, S. (2021). Effect of Natural Disaster-Related Prenatal Maternal Stress on Child Development and Health: A Meta-Analytic Review. International Journal of Environmental Research and Public Health, 18(16), 8332. 10.3390/ijerph18168332
Mc Sween-Cadieux, E., Chabot, C., Fillol, A., Saha, T., & Dagenais, C. (2021). Use of infographics as a health-related knowledge translation tool: protocol for a scoping review. BMJ open, 11(6), e046117. 10.1136/bmjopen-2020-046117
Ridde, V., Gautier, L., Dagenais, C., Chabrol, F., ... & Zinszer, K. (2021). Learning from public health and hospital resilience to the SARS-CoV-2 pandemic: protocol for a multiple case study (Brazil, Canada, China, France, Japan, and Mali). Health Research Policy and Systems, 19(1), 1-10. 10.1186/s12961-021-00707-z
Trépanier, L., Reyes, A., Stamoulos, C., Beauchamp, S., Dagenais, C., Ciquier, G., & Drapeau, M. (2021). Can We Develop Evidence-Based Guidelines Without Research Expertise? Administration and Policy in Mental Health and Mental Health Services Research (2021). https://doi.org/10.1007/s10488-021-01110-0
Dagenais, C., Dupont, D., N-Brière, F., Mena, D., Yale-Soulière, G & Mc Sween-Cadieux, E. (2020). Codifying explicit and tacit practitioner knowledge in community social pediatrics organizations: evaluation of the first step of a knowledge transfer strategy. Evaluation and program planning, 79, 101778.
Hébert, C., Dagenais, C., Mc Sween-Cadieux, E. & Ridde, V. (2020). Video as a public health knowledge transfer tool in Burkina Faso: a mixed evaluation comparing three narrative genres. PLOS Neglected Tropical Diseases, 14(6), e0008305
Zinszer, K, Capraras, A., Dagenais, C., et al. (2020). Sustainable, healthy cities: protocol of a mixed methods evaluation of a cluster randomized controlled trial for Aedes control in Brazil using a community mobilization approach. BMC 21:182 https://doi.org/10.1186/s13063-019-3714-8
D'Ostie-Racine, L., Dagenais, C., & Ridde, V. (2019). Examining conditions that influence evaluation use within a humanitarian non-governmental organization in Burkina Faso (West Africa). Systemic Practice and Action Research 34(1), 1-35
Mc Sween-Cadieux, E., Dagenais, C., Somé, D. T., & Ridde, V. (2019). A health knowledge brokering intervention in a district of Burkina Faso: A qualitative retrospective implementation analysis. PloS one, 14(7).
Ridde V, Dagenais C, Daigneault I. (2019). It’s time to address sexual violence in academic global health. BMJ Global Health. Editorial. http://dx.doi.org/10.1136/bmjgh-2019-001616
Plouffe, L., Dagenais, C., & Monthuy-Blanc, J. (2019). Évaluation d’une formation québécoise fondée sur des données probantes pour améliorer le dépistage des troubles du comportement alimentaire. Canadian Journal of Community Mental Health, 38(2), 1-21.
Ridde, V., Benmarhnia, T., Bonnet, E., Bottger, C., Cloos, P., Dagenais, C., ... & Sarker, M. (2019). Climate change, migration and health systems resilience: Need for interdisciplinary research. F1000Research, 8.
Mc Sween-Cadieux, E., Dagenais, C. & Ridde, V. (2018). A deliberative dialogue as a knowledge translation strategy on road traffic injury in Burkina Faso: a mixed-method evaluation. Health research policy and systems, 16(1), 113.
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